Mere om byggesæt

Jeg begyndte som mange andre drenge i 60´erne at bygge byggesæt som 7-8 årig. For dem der ikke ved det, er et plasticbyggesæt lavet af styren plastic, og består af en masse dele der skal limes sammen, og males.

Et eksempel på et byggesæt, som det ser ud når det købes



I starten byggede jeg især fly, og især fly fra anden verdenskrig. Jeg tror det var sådan med de fleste drenge der byggede modeller, at man simpelthen byggede de modeller man kunne få fat på. Vi havde jo ikke penge til bare at gå op og købe det vi ville have, så vi måtte ønske os byggesæt i jule- og fødselsdagsgave. Så man byggede hvad man kunne få fat på. Derfor var hylden fuld af en skøn blanding af fartøjer, som det ses på dette billede af min samling, taget i juli 1978




På et tidspunkt fik jeg købt Monogram´s sorte 1955 Chevrolet street machine, (Bilen der står som nummer 2 på den øverste hylde på billedet), og fra da af har jeg stort set kun bygget amerikanerbiler. Det er blevet til mange af slagsen i tidens løb, og jeg har også en rimelig stor samling af sæt, jeg endnu ikke har bygget.
I starten byggede jeg bilerne som de så ud uden på æsken. Malede dem i samme farve og det hele, men efterhånden fandt jeg jo ud af, at jeg jo kunne gøre som jeg ville. Der begyndte det at blive rigtig sjovt. Så kunne jeg pludselig male dem i den farve - eller de farver - jeg ville, og også ændre andre ting.

Billede taget i starten af 80´erne



Efterhånden begyndte ændringerne på modellerne at blive større og større, og det blev ombygninger som man ser det, på rigtige amerikanerbiler. Choppet (sænket) tag, andre dæk og fælge, andre motorer, og karosseri ombygninger. Rene customcars i skala 1:24 og 1:25. Det vil forøvrigt sige at de er henholdsvis 24 eller 25 gange mindre end den pågældende bil er i virkeligheden.


Den største ombygning jeg har lavet er foretaget på en 1965 Pontiac 2+2. Den fik sænket taget, det blev forkortet, og rykket frem. Både fronten og bagenden af karoseriet blev ændret, og såkaldte bubbleskirts blev monteret over baghjulene. Hele interiøret er ændret, og endelig blev den sænket, så den ligger lavt.

Kraftig ombygget 1965 Pontiac 2+2



En anden ting jeg har gjort det i, er at købe renoveringsobjekter, fortrinsvis på Ebay. Det er gamle byggesæt som blev bygget for mange år siden, og som jeg køber som vrag. Det er fordi de er sjældne, de har ikke været i handelen siden dengang i 60´erne eller 70´erne, og kan derfor ikke fås mere. Så kan man være heldig at finde dem som renoveringsobjekter, men det kræver meget arbejde at få dem i nogenlunde pæn stand igen. Et par eksempler på det er disse to:


Monogram´s Tijuana Taxi som den så ud, da jeg købte den på Ebay


Og efter MANGE timers arbejde med at renovere, og fremstille nye dele



Et andet eksempel, en VW dragster, kaldet Bugaboo. Sådan så den ud på Ebay


Og igen, efter mange timers arbejde

Sådan har det altså udviklet sig med byggesættene gennem årene. Nu bygger jeg når jeg har lyst, og presser ikke noget igennem. Det er som nævnt absolut mest ombyggede amerikanerbiler, og ind i mellem også en chopper. Her til sidst vil jeg lige vise et par eksempler på nogle af de nyeste sæt jeg har bygget:


Monogram´s Hangman, en såkaldt show rod. Denne type biler er ikke fantasi, men blev bygget fortrinsvis til biludstillinger (deraf navnet show rods), især i 60´erne og 70´erne


1929 Ford roadster hot rod. Det er en roadster, men med et modificeret tag fra A la Carte show truck´en. Motor, interiør, dæk og fælge, er fra flere andre byggesæt.


1955 Ford panel med special lavede BASSETS mærker. 


 Et eksempel på en af mine choppere, en Harley Davidson


 Til sidst et par fly fra 2. verdenskrig. Her en Focke Wulf 190, pensel/håndmalet.


 Og en Spitfire i dansk efterkrigs bemaling